Formel 1 är en av världens största TV-publiksport med flera miljarder tittare under söndagarna då de så kallade Grand Prix-turneringarna går av stapeln i det officiella världsmästerskapet FIA Formula One World Championship.
I Formel 1 tävlar några av världens största biltillverkare. Några som kan nämnas är McLaren, Ferrari, Mercedes, Williams och Renault. Energidryckestillverkaren Red Bull från Österrike har också ett stall som gått starkt de senaste åren med hela tre förar- och konstruktörstitlar. Enligt en av Sveriges största spelportaler ligger Red Bull teamet även bra till i år på VM, tätt följt av Mercedes Grand Prix.
Världens största biltillverkare Toyota anslöt sig till Formel 1-cirkusen då man 2002 lanserade sin första storsatsning. Förväntningarna var skyhöga på biltillverkaren som i kraft av att de tillsammans med General Motors var världens största biltillverkare med enorma finansiella och tekniska resurser. För att lyckas som team och stall i Formel 1 krävs dock mycket mer än att ha stora resurserna. För ett stall gäller att man är extremt duktig organisatoriskt; teknik, biltester och förare måste smälta samman för att resultatet skall bli bra. Toyota var en av favoriterna när man lanserade sin Formel 1-satsning men redan från start fick man problem på flera fronter trots att man rekryterat flitigt bland både tekniker och förare. Toyota fick inte ens en seger under de år man var verksam på högsta nivå i Formel 1. Totalt hade stallet tre pole positions, tretton prisplatser samt en fjärdeplats på meritlistan innan man 2009 officiellt meddelade att man lägger ned satsningen på grund av en hård ekonomisk situation för den totala person- och lastbilsverksamheten.
Den förare som mest förknippats med Toyota var tysken Ralf Schumacher, bror till den genom tiderna bästa föraren Michael Schumacher. Ralf Schumacher började sin karriär hos McLaren men är känd för sina fina insatser för Williams-BMW med sex Grand Prix-segrar och två fjärdeplatser i förar-VM. År 2004 bytte Ralf Schumacher stall till Toyota och råkade samma år ut för en våldsam olycka under USA:s Gran Prix. Kraschen såg till en början riktigt läskig ut då Ralf i full fart brakade in i en betongmur. Det tog sedan sex veckor innan Ralf skulle vara tillbaka och i Japans GP slutade Ralf tvåa efter sin bror Michael Schumacher.